رجعت
رجعت
از جمله باورهایی است که در میان معتقدین به منجی مطرح است یعنی الب پیروان ادیان ابراهیمی به این مسئله اذعان و اعتقاد دارند رجعت که به معنای بازگشت در پایان تاریخ تفسیر میشود در قرآن و روایات اسلامی با واژهگانی نظیر کره، رّد، حشر و ایاب، که همه این واژگان در معنای «بازگشت» مشترکند، استعمال شده است .[1]
مرحوم سید مرتضی در بیان معنای اصطلاحی رجعت میفرماید :
معنای رجعت چنین است که خدای تعالی به هنگام ظهور امام زمان(ع)، حضرت مهدی(ع)، گروهی از شیعیان را که پیش از قیام آن حضرت از دنیا رفته اند، به دنیا باز میگرداند تا آنان به پاداش یاوری و همراهی و درک حکومت آن وجود مقدس نائل آیند و نیز برخی از دشمنان حضرتش را زنده میکند تا از ایشان انتقام گیرد. چنانکه قرآن میفرماید:
انا لننصر رسلنا والذین آمنوا فی الحیوة الدنیا و یوم یقوم الاشهاد [2]
“گواهان بر پای میایستند قطعا یاری میکنیم”
با بیان چندنکته روشن خواهد شد که این آیه اشاره به موضوع رجعیت دارد :
1.مفهوم و سیاق آیه دلالت برجعلی دارد که در آینده به طور حتمی به وقوع میپیوندد.
2. نصرت و پیروزی که در این آیه وعده داده شده تا کنون تحقق نیافته است و خداوند هرگز خلف وعده نمیکند، پس نا گزیر باید در آینده تحقق پیدا نماید .
3. پیامبران (جز حضرت عیسی و خضر) و مؤمنان گذشته هنگام نزول قرآن در قید حیات نبوده و در این دنیا یاری نشده اند پس به مقتضای آیه باید آن ها زنده شوند تا در هیمن دنیا یاری شوند .
4. از جدا سازی نصرت دنیایی از نصرت آخت، معلوم میشود که هر کدام از دنیا و آخرت به صورت مجزا مورد عنایت خدا است و خداوند در دو جا مؤمنان را پیروی میگرداند پس نمی توان نصرت را به صورت مطلق به نصرت قیامت تفسیر کرد .
شیخ مفید در تفسیر این آیه گفته است: شیعیان عقیده دارند که خدای تبارک و تعالی وعده نصرت خود را در مورد دوستانش پیش از آخرت تحقق خواهد بخشید و آن هنگامی است که قائم قیام کند در پایان آن مؤمنین رجعت میکنند و وعده الهی تحقق مییابد .[3]
برای تایید مطالب فوق میتوان به روایت امام صادق(ع) که اشاره به تفسیر آیه مورد نظر دارد اشاره کرد:
“ذلک والله فی الرجعة، اما علمت ان انبیاء الله کثیرهم ینصروا فی الدنیا وقتلوا الاعة من بعدهم قتلوا و لم ینصروا ذلک فی الرجعه"[4]
“به خدا سوگند در موردرجعت است، مگر نمی دانی که پیامبران خدا زیادند در این دنیا که یاری نشده اند، امامان بعد از آنان نیز کشته شده اند و یاری نشده اند” ( این آیه در مورد رجعت است)